Denne vejledning giver gode råd til, hvordan du skåner hovedet, når du har stress.

Som stressramt er det næsten umuligt ikke at blive ramt på de kognitive funktioner, det vil sige tænke-evnen: hukommelse, koncentration, overblik og planlægningsevne.

Det er vigtigt at skåne disse funktioner, fordi de skal have ro til at gro sammen igen.


Acceptér, at du ikke kan alt

Lær dine nuværende begrænsninger at kende og accepter, at det er, hvad du kan magte nu. Også selvom du har kunnet klare meget mere tidligere.

HUSK: Du kan ikke ordne noget praktisk og komme dig på én gang! Så der skal sættes tid af til hver ting for sig.


Strukturér din hverdag

Hold fast i en meget forudsigelig og struktureret hverdag. På den måde kan du fastholde overblikket uden at skulle bruge hovedet på det. 

Brug en kalender

Skriv sedler til dig selv

Del større opgaver op i mindre dele

Brug telefonens kamera og alarmfunktion

Bed andre skrive beskeder ned

Bed andre hjælpe dig med at se realistisk på opgaverne


Skær fra

Uddelegér opgaver og overblik

Skær ned på krævende aktiviteter

Læg pauser ind i løbet af dagen


Lad op

Skru ned for sanseindtryk

Gør noget bare for din egen skyld


Skån hjernen på arbejdet

Hjælp din hukommelse: Skriv ned

Undgå hyppige opgaveskift

Genbrug, genbrug, genbrug


Læs mere

Louise Meldgaard Bruun: Saml tankerne. PsykiatriFondens Forlag, 2014.

Psykiatrifonden om kognitive vanskeligheder


Kontaktoplysninger

Arbejdsmedicin i Aarhus 

 Telefon: 7845 0900 (kl. 8-14)

Adresse: Palle Juul-Jensens Boulevard 35 (postadresse 99). Indgang C, plan 1, Krydspunkt C 107, 8200 Aarhus N 

skaerm_laes_mere.jpg Hjemmeside: arbejdsmedicin.rm.dk


Arbejdsmedicin i Herning

 Telefon: 7843 3500 (kl. 8-15, fredag kl. 8-14)

Adresse: Gl. Landevej 53M, (postadresse 61), 7400 Herning

skaerm_laes_mere.jpg Hjemmeside: arbejdsmedicin.rm.dk


 

Brug ikke informationen på denne side til at stille dine egne diagnoser, og følg kun instruktionerne i vejledningen, hvis hospitalet har henvist dig til siden.