Under opholdet i studieafsnittet skal de studerende:
-
pleje, behandle og rehabilitere patienterne i "det gode patientforløb"
-
udvikle og forstå egen professionelle rolle
-
forstå andres professionelle rolle
-
arbejde tværfagligt
Tværfaglig læring
Definition på tværfaglig læring:
Sammenhænge, hvor to eller flere professioner lærer med, af og om hinanden for derved at forbedre det tværfaglige samarbejde og kvaliteten af pleje, behandling og rehabilitering.
I studieafsnittet arbejdes der tværfagligt, således at hver faggruppe primært løser opgaver, hvori der kan lægges et (mono)fagligt fokus.
Formål
De studerende skal tilrettelægge og udføre behandlende, plejemæssige og rehabiliterende funktioner i relation til patientforløbene, baseret på fælles mål.
De indirekte patientopgaver skal løses i samarbejde.
Det overordnede formål med studieafsnittet er:
- at skabe uddannelsesmæssige betingelser for at forstå, anvende og arbejde med egen faglighed i det tværfaglige samarbejde
- at de studerende får mulighed for at påtage sig et fagligt ansvar i patientforløbene
- at de studerende allerede i en uddannelsessammenhæng træner det interprofessionelle samarbejde til gavn for det gode patientforløb og på sigt kan drage nytte af erfaringerne i det fremtidige tværfaglige samarbejde
Mål med studieafsnittets pædagogiske funktionsområde
De specifikke mål med studieafsnittet er:
-
at de studerende tilegner sig faglige kompetencer på en kvalitetsforbedrende og udviklende måde ved aktivt at tage ansvar for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af patientforløb
-
at sikre, at kvaliteten og dokumentationen i behandling, pleje og rehabilitering er i overensstemmelse med den faglige standard, der er i den øvrige afdeling
- at de studerende anvender afsnittets metoder og redskaber i den kliniske kvalitetsudvikling
-
at læringspotentialet i studiemiljøet udnyttes, ved at der udvikles og afprøves nye måder at koordinere, integrere og kombinere den kliniske og teoretiske undervisning i en tværfaglig sammenhæng
- at de studerende via deltagelse og involvering i patientforløbene bliver bevidste om og lærer betydningen af egne roller og indsats i det samlede forløb
- at de studerende udnytter synergieffekten i det tværfaglige samarbejde, når de planlægger og gennemfører det gode patientforløb
- at skabe et fagligt studiemiljø, hvor der i samarbejde med uddannelsesinstitutionerne og de kliniske vejledere udvikles og forskes inden for pædagogiske og kliniske områder